Vzhledem k probíhajícím inventurám budeme vaše objednávky odesílat od 6. ledna 2025. Děkujeme za pochopení.zobrazit méně
zobrazit více7 nejčastějších chyb v balení a jak jim předejít
V tomto článku rozebíráme nejčastější chyby, o kterých ze zkušenosti víme, že se jich naši zákazníci během balení dopouštějí. U každého bodu přidáváme rady, jako jim předcházet.
Ale nebojte, balení není "raketová věda". Stačí dodržet pár jednoduchých principů a vaše produkty budou jako v bavlnce.
V článku popisujeme, co se stane, když:
1. Podceníte ochranu vašeho zboží
2. Plýtváte materiálem
3. Nejste ekologičtí nebo to nedáváte najevo
4. Vaše zásilka se špatně otevírá
5. Váš balíček je "no name"
6. Zapomínáte na emoce
7. Vaše zásilka nemá ploché stěny
8. Těžké a rozměrné zásilky nepřepravujete na paletě
Radosti a strasti zásilek z e-shopů
Na on-line nákupech je hezké to těšení se na zboží. Pokaždé, když si objednáme z e-shopu, prožíváme takové „malé Vánoce“ během kterých však dárky nenosí Ježíšek ale pošťák nebo kurýr PPL. O to větší je však zklamání, když zboží dorazí ve špatném stavu či dokonce úplně rozbité. Špatný dojem také vzbudí poškozený obal nebo zbytečné metry fólie, které se špatně uklízí. Je zkrátka důležité vyvarovat se při balení školáckých chyb. Pojďme se blíže podívat, které to jsou.
1. Podceníte ochranu vašeho zboží - "underpacking"
Klasická chyba a proto ji začínáme. Podceníte rizika poškození obalu během přepravy a Vaše zboží dorazí zákazníkovi rozbité. Zákazník je naštvaný a Vy musíte vracet peníze nebo posílat zboží znovu. Vaší firmě to kazí pověst a máte spoustu práce navíc. A navíc úplně zbytečně. Nabídka obalových materiálů je v dnešní době natolik široká, že zaslat jde opravdu téměř cokoliv.
"Bohužel se stále setkávám při řešení škodních událostí s tím, že odesílatelé naprosto podcení provedení a kvalitu obalu a pak se složitě dohadují s přepravní společností na odškodném. Vina však bývá často na jejich straně. |
Ing. Ladislav Horčička, soudní znalec v přepravním balení |
Naše doporučení:
Důležité je pamatovat si, že kvalitní obal se obvykle skládá z těchto tří součástí a ani jednu z nich nesmíte podcenit:
I. kvalitní vnější obal – nejčastěji krabice nebo obálka
II. výplň nebo fixace dovnitř krabice
III. lepicí, ovinovací nebo vázací prostředek pro uzavření obalu
Ukázky poškození zboží z důvodu nevyhovujícího obalu:
2. Plýtváte materiálem - "overpacking"
Proslavil se tím hlavně Amazon, který kvůli rychlosti balení často obětuje „zdravý rozum“ a drobné zboží zabalí do absurdně velké krabice. Jedná se o typický příklad tzv. overpackingu. Můžeme ho definovat jako použití zbytečně velkého množství obalového materiálu. A to může znamenat třeba zbytečné metry výplňového papíru, „moře“ fixačních tělísek nebo „krabice v krabici, která je v krabici.“
obr.: reálný příklad plýtvání materiálem - pro zabalení kosmetiky byla použita absurdně velká krabice
Overpacking Vám vystavuje nelichotivou vizitku. Nejenže frustruje koncové zákazníky při rozbalování a zbavování se nepotřebného materiálu, ale také vrhá nepříznivé světlo na vaši společnost a její „zájem“ o životní prostředí.
Obal, ve kterém zasíláte produkt, totiž o vás vytváří první dojem, a proto prožitek spojený s doručením a rozbalováním zásilky by měl být co nejpříjemnější. Overpacking nejen že negativně ovlivňuje zákazníky, ale také zvyšuje cenu za balení a mnohdy i za přepravu a doručení.
Naše doporučení
- Nakupujte více rozměrů krabic, které se svými parametry blíží rozměrům baleného zboží.
- Proveďte si vlastní pádové testy (stačí i laicky v podobě upuštění balení na zem) a zjistěte si tak optimální množství výplňového materiálu.
- Používejte výškově nastavitelné obaly.
- Objednejte si obaly produktům na míru.
obr.: výškově nastavitelné krabice snadno rozměrově přizpůsobíte balenému zboží
3. Nejste ekologičtí nebo to nedáváte najevo
Chováte se šetrně k životnímu prostředí? Skvělé! Komunikujete to na svých obalech? Ještě lépe!
Nebuďte zbytečně skromní. Pokud používáte ekologicky šetrné obaly dejte to zákazníkům dostatečně najevo. Ekologie a marketing jdou totiž v dnešní době ruku v ruce.
obr.: ekologii musíte umět prodat
Jak být ekologický
Téma, které by vydalo na učebnici. Informace hledejte třeba tady. V tomto článku si vystačíme pouze se základy.
Ekologický obal je:
Lehký a s odpovídajícími rozměry tak, aby zákazník spolu se zbožím nebalil vzduch a zároveň zbytečně nezvyšoval celkovou hmotnost balení. Více informací v bodě č. 2.
Opakovaně použitelný tak, aby se celková uhlíková stopa za jeho výrobou rozložila do více cyklů.
Recyklovaný tak, aby maximálně odpovídal principům cirkulární ekonomiky a nevyžadoval nadměrné vstupy primárních surovin.
Recyklovatelný a to ideálně opakovaně, bez rychlého znehodnocování recyklací získaného materiálu.
Jednodruhový tak, aby bylo provedení dvou předchozích bodů co nejsnazší.
Inovativně vyrobený tak, aby daný výrobek skutečně odpovídal současnému stavu vědeckého poznání, zbytečně nevyužíval překonané materiály s vysokou uhlíkovou stopou a snadno se používal.
Jak ekologii komunikovat
Zákazníci na ekologii slyší a je to dobře. Pokud se držíte výše popsaných pravidel, rozhodně se tím zákazníkům pochlubte.
Potiskem. Jednobarevný potisk na bázi vody je ekologicky šetrný, proto ho využijte k označení obalů, které jsou příznivé životnímu prostředí.
Razítkem. Nechte si vyrobit razítko s ekologickým motivem a odpovídající obaly jednoduše orazítkujte. Hodně muziky za málo peněz.
Cedulkou nebo visačkou. Nechte si šikovným grafikem udělat jednoduchou cedulku nebo letáček a na něm popište vaší ekologickou vizi. Věřte nám, zákazníci to ocení a budou se k vám vracet.
obr.: razítkem nebo visačkou lze nahradit potisk
4. Vaše zásilka se špatně otevírá
Přijde vám to jako maličkost? Tak si představte sami sebe v roli zákazníka. Těšíte se na zboží z vašeho oblíbeného e-shopu, jenže obal vám vzdoruje. A to je k vzteku. Lepicí páska nejde roztrhnout a fólie se smrštila do tlustého provazce. A když se konečně dostanete dovnitř krabice, vysypou se všude kolem výplňová tělíska a z koše přetéká bublinková fólie. Ne, takový způsob balení vám dobrou reklamu nedělá.
Naše doporučení
- Když to je možné, používejte krabice s odtrhávací nebo perforovanou páskou. Díky nim krabice otevřete doslova raz, dva.
- Pro balení do fólií používejte odvíječe nebo strojní ovinovačky. Lepicí pásku aplikujte pouze tam, kde je potřeba.
obr.: krabici s perforovaným páskem otevřete doslova "raz, dva"
5. Váš balíček je "no name" - nenese vaší značku
Logo nebo jednoduchý slogan na obalu umí udělat divy. Prostřednictvím obrandovaného obalu jednoduše zvýšíte dosah vaší značky. Jde to velmi snadno. Jednoduchý potisk nebo lepicí páska s logem a vaše zásilka bude hned snadno rozpoznatelná.
obr.: krabice s potiskem, kde zákazník hezky propojil grafiku se svým logem
Nezapomínejte také, že žádný zákazník se nerozhoduje pouze racionálně, ale zapojuje i emoce (i když si to možná nepřizná). Tak toho využijte a budujte citovou vazbu, k vašemu produktu, společnosti, značce.
Komunikace prostřednictvím obalu by měla útočit na emoce, aby se během rozbalování cítili výjimečně. Zboží, které kupujeme, částečně vyjadřuje, kdo jsme. Pamatujte na to během navrhování prodejního i přepravního obalu.
Naše doporučení
- Využijte potisku, abyste označili obal svým logem. Možností je mnoho. Potisk krabic, potisk lepicích pásek.. Neváhejte nás kontaktovat
obr.: úspěch potisku závisí na povedené grafice a nápadu, pak si vystačíte i s jednobarevným provedením
6. Vaše zásilka nemá ploché stěny
Pokud je jedna nebo více stěn vaší zásilky vyboulená, nepůjde dobře stohovat. To může mít za následek časté pády celého balíku během přepravy. Nebo se i tak váš balík ocitne ve spodu stohu a může dojít k poškození vyboulené části.
Nutno také podotknout, že přepravní společnosti nemají rády zásilky nepravidelného tvaru. Důsledkem může být nestandardní manipulace, například mimo dopravníky a zpožděné doručení zásilky.
Naše doporučení
- Ze zásilky nesmí nic trčet ani přečnívat
- V takovém případě je opodstatněné použití výrazně většího obalu, než je balený produkt
obr.: pokud zásilka nemá ploché stěny, může snadno dojít k jejich zhroucení
7. Těžké a rozměrné zásilky nepřepravujete na paletě
Palety se používají pro manipulaci a přepravu zboží zcela běžně, spíše však v transportu zboží mezi výrobními firmami a velkoobchodníky (B2B). Za jejich přepravu si logistické společnosti účtují obvykle o něco vyšší částky, které jsou však zanedbatelné, když je porovnáme s případnými škodami za rozbité zboží.
Nejznámější jsou tzv. europalety, existuje ale i mnoho dalších typů palet, které mají oproti klasickým „eurovkám“ množství výhod.
Paletu použijte, jestliže je riziko, že by přepravní obal již náklad neunesl, nebo jestliže přepravujete větší množství stejně zabalených zásilek. Nezapomeňte však náklad k paletě důkladně připevnit použitím například stretch fólie nebo vázacích pásek.
obr.: aby byla paletizace provedena správně, budetet potřebovat vázací pásky nebo fólie a proložky (proklady)